Види шахрайства

Корисні посилання

Зворотній зв`язок


Галерея накладок

Топ-Новини

Топ-Відео

Топ-Статті

Статті

Шахрайство при покупках і продажах в мережі Інтернет
2013-10-11

Використовуючи онлайн-аукціони, дошки оголошень, спеціалізовані форуми іінтернет-магазини для дистанційних покупок і продажів не забувайте пропильність! У цій статті буде розказано основні правила, а такожприклади з особистого досвіду як не стати жертвою шахраїв при приватнійторгівлі та шопінгу в Інтернеті.

 

Чому ми ризикуємо

 

При традиційному способі покупки ми рідко задаємося питанням, де саме купити одяг, техніку, книги: звичайно на ринку або в будь-якому спеціалізованому магазині. Простота прийняття рішення про місце покупки пояснюється тим, що покупець в будь-якому випадку може побачити, помацати товар і тільки потім його купити там, де ціна буде прийнятною і якість не нижче очікуваного.

 

Проте в Інтернеті весь наш реальний досвід вибору товарів не приносить ніякої користі - ми позбавлені можливості торкатися, перевіряти працездатність і відсутність вад в об`єкті покупки. Тут на перше місце виходить шосте відчуття - інтуїція, - залишаючи перші 5 почуттів не при справах.

 

Крім інтуїції, нам допоможуть логіка, психологія, знання своїх прав і здоровий глузд. Адже Мережа просто ломиться від форумів, аукціонів і дощок оголошень, на яких можна щось потрібне недорого купити або ж продати речі, які не викоростовуються за цілком прийнятну ціну.

 

Головним мотивом покупок вживаних товарів є його ціна, яка на 20-50 % нижче нових аналогів. При онлайн - покупках нових товарів нас приваблює економія часу в процесі вибору, легкість самої покупки та доставки замовлення, якщо обрана кур`єрська доставка додому.

 

Головний мотив продажів - це простота виставлення товару і мінімум витрат часу на сам процес продажу, тому що всі дії, крім відправки, можна виконати не відходячи від комп`ютера. Крім того, для деяких людей онлайн - продажі є способом додаткового заробітку або взагалі основним джерелом доходів, якщо мова йде про малий бізнес.

 

Спокій і тільки спокій - йде покупка

 

Хоч і був згаданий бізнес, пов`язаний з продажем товарів через Інтернет, надалі всі міркування стосуватимуться приватних угод. Підприємець на відміну від обивателя просто зобов`язаний прорахувати всі можливі ризики і закласти їх в торгову націнку.

 

Нам же залишається в будь-якій ситуації зберігати спокій і дотримуватися простих заходів безпеки. Кому судилося бути повішеним, не потоне, а тому можна спокійно кидатися у водну стихію. Так і нам, при покупках потрібно без емоцій докладно обговорити з продавцем деталі операції:

  • стан товару,
  • оптимальний спосіб доставки,
  • оплату.

Стан товару можна побачити на наданих продавцем фотографіях, проте ніхто не зможе гарантувати вам їх достовірність і повноту.

 

Особиста зустріч - це кращий спосіб завершення угоди, про яку ви домовилися онлайн. Погоджуйтеся на передоплату тільки тоді, коли ви повністю впевнені в надійності продавця. У крайньому випадку, пропонуйте скористатися послугою " накладений платіж". Не впевнені - не купуйте, як би привабливо не виглядала пропозиція і як би сильно не хотілося цю річ купити тут і зараз.

 

В якості перевірки можна пошукати відгуки про ненадійних продавців і покупців в Мережі. Наприклад , ТУТ та інші подібні теми дозволять зрозуміти схеми шахрайства, а можливо навіть побачити знайоме ім`я і вчасно відмінити операцію.

 

Тільки після з`ясування всіх деталей, можна робити передоплату за вибраний товар. Варто заздалегідь попрощатися з енною сумою, яку ви вирішили віддати розташованому віддалено продавцю. Це сильно полегшить емоційний стан до моменту отримання замовлення або точного розуміння його зриву.

 

Непрямі ознаки шахрайства

 

Наведемо деякі ознаки, один або сукупність яких, дає зрозуміти, що перед вами недобросовісний контрагент.

 

1 . Ознаки шахрайства при продажі товару

 

  • Відсутні телефон та адреса продавця, а контакт пропонує підтримувати звя`зок тільки по електронним засобам зв`язку: особисте листування, email, миттєві повідомлення. 
  • Ім`я продавця явно вигадане або відсутнє.
  • Оголошення складено недбало, присутні граматичні помилки (не опечатка), транслітерація, відсутні фотографії товару або ж вони не реальні. 
  • Ціна товару занадто низька порівняно з аналогічними пропозиціями інших продавців. Окремим випадком може бути ситуація зі смартфонами, одягом, взуттям, косметикою, в якій вам товар таки пришлють, але він виявиться дешевої китайської копією вибраної брендового моделі. 
  • Продавець готовий вислати наложеним платежом, але вимагає невелику передоплату в якості страховки для компенсації своїх витрат на пересилання і гарантії того, що ви заберете товар при його доставці у ваше місто. Зазвичай називають суму 50-200 грн при продажу дорогих товарів: телефони, ноутбуки, планшети, дитячі коляски і т.д.
  • Продавець пропонує вам копії своїх документів (паспорт, водійські права, читацький, студентський, ІПН) в якості підтвердження його особи. Насправді, такі копії, швидше за все, підроблені в графічному редакторі і нічого не гарантують. 
  • Оплата за товар приймається тільки на рахунок в анонімній електронній системі платежів ( LiqPay, Webmoney, Яндекс гроші та інші).
  • Оплата приймається на карту, видану на прізвище, яке не збігається з ПІБ продавця.
  • Покупець не цікавиться станом товару, а відразу запитує карту Приватбанку, на яку можна перекласти гроші. Далі звичайно йде спроба зняти гроші за допомогою послуги даного банку " Екстрені гроші". Деталі, які можна і які не можна повідомляти покупцеві, дивіться в наступному пункті.
  • При переказі грошей на вашу карту у вас запитують інформацію, відмінну від номера картки та ПІБ. Запам`ятайте, для переказу грошей на карту на вашу користь в більшості банків України досить знати тільки ПІБ та номер картки. Ні термін дії, ні CVV2 -код, ні одноразові паролі, які несподівано приходять вам на телефон, нікому повідомляти не можна. Це прямий шлях до втрати коштів на карті.
  • Покупець пропонує не купити, а помінятися на його товар, використовуючи послугу обміну, яку, наприклад, надає Нова пошта.
  • Покупець після отримання завідомо робочого товару хоче його повернути, користуючись вашою порядністю. Звичайно, випадки поломки при пересиланні бувають, але відповідальність у такому разі несе кур`єрська служба доставки, якщо ви належним чином упакували товар і попросили вказати спеціальний знак - наклейку " крихке ".

 

2 . Ознаки шахрайства при покупці товару

 

Якщо щось пішло не так

 

Засвоївши правила з попереднього розділу, ви з високим ступенем імовірності не потрапите в неприємну ситуацію. Якщо ж зірки сьогодні не на вашому боці, то в першу чергу спокійно аналізуємо ситуацію і зв`язуємося по всіх можливих засобів зв`язку з продавцем або покупцем, які повелися не так, як ви очікували. Намагаємося врегулювати конфлікт, з`ясувавши причини і перспективи даної ситуації.

 

Продавець " пропав" і не відповідає на дзвінки протягом 2-3 днів - це привід написати заяву в міліцію за фактом шахрайства , стаття 190 Кримінального кодексу України.

 

Слід мати на увазі, що подана і прийнята у вас міліцією заява, є важливою умовою для відшкодування вартості покупки на аукціоні Аукро згідно з програмою захисту покупців.

 

Якщо ж сума невдалої угоди невелика, факт обману не можна довести або ви просто не хочете втрачати свій час, займаючись неприємною справою, то очевидним рішенням буде зрозуміти і пробачити. А собі в актив записати отриманий негативний досвід для попередження подібних ситуацій у майбутньому.

 

Особистий досвід і кілька прикладів з підозрою на шахрайство

 

1 . Псевдопокупець

 

Історія з життя одного продавця:

"Дзвінок увечері в неділю. Молодий чоловічий голос цікавиться жіночої шубою, яку я виставив на продаж на Slando.ua на прохання батьків. Відразу після привітання йде питання про наявність у мене карти Приватбанку, на яку я хотів би отримати гроші, а потім вислати шубу поштою.

 

Це виглядає дуже дивно, тому що, по-перше, асоціація "чоловік і шуба " зазвичай передбачає багатого чоловіка і нову норкову шубу, а не б/в товар з інтернету. По-друге, це був не перший дзвінок з приводу шуби, і я вже звик відповідати на питання про її довжину, колір, стан, де подивитися і приміряти, але ніяк не про заочну купівлю . Ці 2 деталі відразу ж включили сигнал тривоги десь у лівій півкулі, і я був готовий грати в його гру :-)

 

Покупець, дізнавшись номер моєї картки, почав вішати локшину про те, що зараз на мій картковий рахунок буде зроблено переказ з депозитного рахунку деякої фірми. Тому мені потрібно буде сказати співробітникові банку, який мені через час подзвонить для моєї ідентифікації, код з SMS-повідомлення, яке прийде на мій мобільний номер. Я погодився з цією маячнею, тому що було цікаво розкрутити всю схему. При цьому я інтуїтивно назвав не зовсім правильний номер карти для додаткової перевірки і страховки. Граємо далі.

 

А хлопців виявилося двоє. І дійсно, через хвилину мені подзвонив інший молодий чоловік, представився співробітником Приватбанку. Попросив назвати код з SMS. Цей "співробітник" не врахував і не міг перевірити, що номер картки не співпадає з моїм ім`ям, відповідно, я не отримав код, і таким чином він видав себе."

 

 

Запам`ятайте, в поточній практиці співробітник банку ніколи не дзвонить клієнтові сам для проведення його ідентифікації . Сама процедура ідентифікації проводиться тільки при особистому дзвінку клієнта в Call -центр банку. При цьому у клієнта запитують ПІБ, кодове слово, дату і місце народження та іншу особисту інформацію, яку він вказав у анкеті при підписанні договору на обслуговування в даному банку.

 

2. Недобросовісний покупець

 

Одного разу чоловік продав на аукціоні Аукро цілком справну материнську плату зі свого старого комп`ютера. Покупець , покористувавшись нею 10 днів, вирішив повернути з якоїсь причини. При цьому позитивний відгук по угоді вже був ним залишений. У лотах у даного користувача чоловік побачив велику кількість подібних товарів, а також однакову з його колишньою платою модель, в описі якої було зазначено, що вона неробоча. З цього чоловік зробив висновок, що покупець хоче йому назад повернути не його товар, а аналогічний з несправностями. Звичайно ж, цей факт недовести. Тому чоловік відмовив йому в поверненні з причини того, що минуло вже досить днів, протягом яких можна було все протестувати, а також був залишений відгук, що свідчить про успішне завершення операції.

 

До речі, за правилами Аукро товар, що був у вжитку, не може бути повернутий або замінений по гарантії, якщо продавець явно про це не написав в описі лота (див. п. 7.12 угоди користувача ) . У той же час, відсутність гарантії не дає продавцю право обманювати покупця і продавати товар з свідомо більш низькими споживчими якостями, ніж заявлено в його описі (див. Правила).

 

Тому завжди уважно читайте опис лотів перед їх викупом і намагайтеся вирішувати всі питання з продавцями полюбовно!

 

3 . Липовий товар 

 

Люди ласі на халяву, чим шахраї, на жаль, успішно користуються. Наведемо діалог з одним із таких "продавців", який у нас відбувся 21 серпня 2012 року в особистому листуванні на сайті Emarket.ua (зараз поглинений групою Allegro і злитий зі Slando.ua ). Орфографія повністю збережена. Поруч будуть коментарі з ознаками, які вказують на шахрайство.

Частина діалогу         Коментар

П(окупець): Добрий вечір, Станіслав. Цікавлять Ваші процесори, зокремаAMD Athlon II X4 645 3.1GHz - 420 грн AMD Phenom II X4 965 BE ( 3.4GHz аm3 ) box - 450 грн AMD Phenom II X6 1045T 2.7ГГц, AM3 box - 500 грн і материнська плата Asus M5A97 EVO sAM3 + ATX - 450,00 грн. Це нові комплектуючі на гарантії? Від якого магазину йде гарантія? З повагою, Євген

Ш(ахрай): Доброго дня! Так все нове, гарантія йде не від магазину, а від виробника!

       

1. Для тих, хто в курсі цін 2012 року, очевидно, що ціна на товар занижена навіть, якби він був б/в. Новий товар за такими цінами можна було купити ні в якому опті. Хіба що на заводі - виробнику в Китаї або Тайвані.

2. Виробники комп`ютерних комплектуючих не продають нічого в роздріб і не дають гарантій приватним особам, а всі гарантійні випадки вирішуються через ланцюжок сервісних центрів, магазинів і дилерів.

Висновок: ціни занижені, з приводу гарантії Покупця обманюють.

           

П: Заповнений гарантійний талон буде в комплекті? Взяв би поки AMD Phenom II X4 965 BE ( 3.4GHz аm3 ) box - 450 грн, якщо зможете відправити до Полтави накладним платежем Новою поштою.

Ш: Буде! Вибачаюсь, але я з накладним платежем не працюю.

       

1. Відсутність накладеного платежу на не найдешевший за мірками товар.

2. За спостереженнями Покупця, оголошення з великим асортиментом нового товару зазвичай дають інтернет -магазини, які шукають додатковий канал продажу. У свою чергу магазини ніколи без явної причини не відмовляються від відправки товару накладним платежем.

3. Мова кульгає, а на позицію менеджера по роботі з клієнтами зазвичай беруть людей з грамотною мовою і письмом.

Висновок: це не інтернет -магазин , непогано було б дізнатися щось про продавця.

           

П: Є телефон, щоб можна було голосом поговорити?

Ш: Взагалі телефон є, ну щас точно не буду говорити, вже пізно, будити не хочеться людей, які зі мною в квартирі! Якщо раптом надумаєте ось Рахунок LiqPay +380988820308

        Висновок: Телефон є, але дзвонити небажано, що цілком логічно пізно вночі. Наявність телефону - вже добре, хоч якась зачіпка.
           

П: Добре. Давайте, вдень завтра наберу і обговоримо. Йде?

Ш: Поставлю відразу питання, згодні на передоплату за системою LiqPay?

П: я з цією системою раніше не працював, тільки з Приват -24.

Ш: Загалом якщо у вас карта ПриватБанк, то там помойму є в Приват24 в розділі "Рахунки" є "Рахунки LiqPay " ну це не має різниці! Заходьте на сайт Liqpay.com і проходите авторизацію на сайті через телефон! Потім там "Мій рахунок " і там " Поповнити рахунок LiqPay " і вводите дані карти своєї і суму! потім переказ мені робите!

       

1. Співрозмовник пропускає запитання Покупця про особисту розмову по телефону і відразу ставить пряме запитання про проведення угоди виключно через LiqPay. Адекватний продавець зазвичай шукає і знаходить варіанти, які зручні не тільки йому, але і покупцю.

2. Людина знає про Приват -24, хоча потім буде стверджувати, що у нього немає жодної карти ніякого банку. До Приват -24 не можна підключитися, не маючи банківської пластикової карти.

Висновок: Покупця знову вводять в оману.

           

П: до речі, Ви в розробці сайтів розбираєтеся?

Ш: Не сильно! А що?

П: просто прізвище у Вас достатньо відоме в Івано -Франківську ;-)

Ш: По перше в якому сенсі відома? А по друге від куди вам знати моє прізвище?

П: Якщо я правильно розумію, що написано в назві Вашої поштової скриньки, то Ви - Станіслав Безус. Звідси і зробив висновок про популярність :)

Ш: Так перепрошую! Ну що ми вирішуємо?

П: я просто запитав ... а потім відповів на Ваше запитання. Поки нічого не можу вирішити, тому що довіри до ЛікПей у мене немає. Якщо є номер особистої картки у Приватбанку, на яку можна буде скинути гроші, то такий варіант мені б підійшов напевно.

П: під популярністю мав на увазі Вашого однофамільця і тезку http://habrahabr.ru/users/eosunknown/

       

1. Покупець вводить в Google пошукової запит по "імені " співрозмовника (взято з адреси електронної пошти, який показується в особистій розмові Slando ) і по першому ж посиланні потрапляє на особистий сайт Станіслава Безусова - веб -розробника з Івано-Франківська (посилання http://eos.if.ua/ ). Дізнається про те, що скан - копія його паспорта витекла в Мережу (посилання http://habrahabr.ru/post/147331/ ).

2. Після цього Покупець задає пряме запитання про причетність до розробки сайтів і отримує негативну відповідь.

3. Покупець натякає про свої підозри, але співрозмовник прикидається "валянком" і стимулює його прийняти рішення.

Висновок: працює грубо, чим себе і видав остаточно.

           

Ш: LiqPay від ПриватБанку, перевірена система! А ось карти на жаль немає ні якого банку (Для безпеки можу дати паспорт якщо бажаєте і ідентифікаційний код

П: ок. Надішліть, будь ласка.

Ш: Ось  Skans (2). Jpg 0.1 MB  Skans (1). Jpg 0.3 MB  b.jpg 0.2 MB

       

1 . Відсутність картки будь-якого банку можна було б вважати ідеалом на думку Сергія Ждана, але в реальності виглядає дивно, коли у людини немає карти, наприклад, Приватбанку, але він знає про Приват -24 і має рахунок у LiqPay. Адже для життя гроші з LiqPay все ж потрібно виводити.

2 . Добровільна пропозиція вислати скани своїх документів, що засвідчують особу, хоча Покупець вже передбачив момент з документами, скинувши посилання на профіль потерпілого від витоку його документів.

Висновок: Людина не дружить з логікою, не читає повідомлення Покупця, діє за шаблоном.

 

 

На цьому діалог з "продавцем" згас. Але не згас інтерес Покупця до ситуації, що вилилося в додаткове спілкування зі службою підтримки системи LiqPay. Виклавши їм свої аргументи і надавши номер телефону, на який "продавець" очікував надходження коштів, отримав ось таку відповідь від Світлани Грішиній: "ми перевірили одержувача за рішенням нашої служби моніторингу він не є надійним але і стверджувати про шахрайство поки немає аргументів".

 

А в справі онлайн -покупок важлива як впевненість у продавця, так і невпевненість у його благонадійності. Адже пам`ятаєте просте правило: "Не впевнені - не купуйте!".

 

Фінал буде?

 

Ні, не буде, як показує практика. Судячи з тенденцій в розвинених країнах і країнах, ринок онлайн - продажів буде тільки зростати: згадуємо eBay, TaoBao, магазини, які торгують відновленою технікою. Дешевий вживаний товар, завжди буде затребуваний, поки він має привабливу ціну і не втратив свої споживчі якості. Способи шахрайства будуть удосконалюватися, а нам з вами залишається за цим спостерігати, аналізувати і знижувати свої ризики і ризики близьких нам людей через обмін знаннями та досвідом.

 

Джерело: prostoblog.com.ua

Рекомендовані статті