Види шахрайства

Корисні посилання

Зворотній зв`язок


Галерея накладок

Топ-Новини

Топ-Відео

Топ-Статті

Статті

Інтернет магазини - як не стати жертвою шахраїв
2015-09-07

Розвиток Інтернету призводить до того, що з`являється все більше магазинів, що торгують товарам через Інтернет. З одного боку, у цієї технології є ряд безперечних і значних плюсів:


  1. Споживач може ознайомитися з наявним товаром, причому, як правило, завжди є можливість переглянути фотографії товару в різному ракурсі, ознайомитися з його технічними характеристиками. Нерідко інтерфейс Інтернет магазину надає набір "майстрів-помічників", що здійснюють підбір товару по різних заданим покупцям характеристикам, або виконують порівняння кількох споріднених товарів;
  2. Витрати на створення та утримання Інтернет-магазину значно менше, ніж на утримання великих торгових площ - причина в тому, що не потрібно оплачувати оренду приміщень, їх освітлення / опалення / охорону, відсутнє злодійство товару, покупцем може бути людина з будь-якої точки країни. Отже, це вигідно і власнику магазину, і покупцеві (так як ціна на будь-який товар повинна покривати витрати на його продаж, менше витрати - менша націнка);
  3. Доставка товару транспортними або кур`єрськими компаніями цілком доступна за ціною, відбувається швидко і, як правило, якісно - отже товар може бути доставлений покупцеві швидко і зручним йому способом



Проте, як відомо, де біле - там обов`язково буде і чорне, і за будь-яким плюсом обов`язково криється і ряд мінусів. Головні мінуси полягають у тому, що


  1. Інтернет-магазин може створити будь-який школяр, це не складно. Отже, ніякого магазину може в реальності не існувати - і перевірити це непросто;
  2. Покупець "приходить" в магазин "віртуально" - тобто працює з магазином на рівні сайту. Отже, реального товару він не бачить і невідомо, чи є зазначений товар в реальності і в наявністі, в якому він технічному стані, а головне - наскільки заявлені характеристики і фотографії відповідають реальності;
  3. Купівля товару через Інтернет передбачає його повну або часткову передоплату - в даній ситуації все впирається в чесність власника магазину, який отримавши гроші може просто не вислати товар, або вислати товар неналежної якості або іншого типу. І далі починається найцікавіше - ніякого письмового договору між магазином і покупцем немає, так само як немає касового чека або іншого підтвердження покупки - і в разі чого відстояти свої права в суді буде вельми непросто (або неможливо);



Розглянемо основні моменти, які дозволяють уникнути обману і вчасно впізнати шахраїв.


Репутація магазину.


Різнобарвний сайт, на якому представлені красиві меню і картинки, а також запевнення у виключній порядності даного сайту та магазину - не більше ніж зображення на екрані. Такий сайт може зробити будь-який студент, хостинг зараз коштує досить дешево, а як наслідок сайт - абсолютно не показник. Однак дещо по сайту визначити можна:


  1. За допомогою сервісів типу http://leader.ru/secure/ нескладно визначити всі дані про домен магазину - зокрема, коли він зареєстрований, і на кого. І якщо домен зареєстрований нещодавно на Васю Пупкіна, або розміщується у незрозумілого маловідомого хостера десь за кордоном - то це привід задуматися;
  2. Варто уважно придивитися до сайту - чи немає там помилок (граматичних помилок, неробочих посилань, розділів зі статусів "на реконструкції"). Наявність безлічі подібних помилок, так само як скажімо непрацездатність пошуку або половини посилань вглиб сайту має змусити серйозно задуматися;
  3. Нескладно дізнатися індекс цитованості будь-якого ресурсу. Наприклад, за допомогою Яндекс http://help.yandex.ru/catalogue/?id=1111360 можна визначити "цитуємість" будь-якого ресурсу, так само як можна пошукати ресурс в модеруємому каталозі пошукача (у разі Яндекса http://help.yandex. ru / catalogue /? id = 1111360). Наприклад, магазин Chip-Dip має "цитируємість" = 750, магазин "Озон" = 10000, тоді як індекс цитування підробленого сайту буде близько нуля;
  4. Перевірити сайт магазину по базах фішингових сайтів (наприклад, Kaspersky Internet Security робить це автоматично, так само як аналогічні антивірусні продукти з функцією "антифішинг" або її аналогами);
  5. Слід "пробити" URL магазину через великі пошукові машини (зокрема: Яндекс, Рамблер, Google). Аналізуючи результат нескладно зробити висновки про репутацію сайту - нерідко в перших 3-5 результатах зустрічається опис проблем з даним магазином чи скарги обдурених клієнтів. Причому слід розуміти, що відгуки можуть бути і фальшивими - але вкрай складно заполонити весь Інтернет фальшивими відгуками по якомусь магазину. Крім того, багато пошуковиків (я наприклад часто користуюся Яндекс.Маркет, але це на любителя) ведуть свої рейтинги магазинів, акумулюючи позитивні і про негативні відгуки;
  6. Одним з факторів оцінки є наявність на сайті безлічі сторонніх банерів, всілякої реклами, купи кнопок лічильників і рейтингів - великі ресурси таким речами не займаються, так як Інтернет-торгівля приносить їм дохід, непорівнянно більший доходу від подібної реклами.



Відгуки про магазин і товар


Для початку дуже важливо відзначити, що сприймати всерйоз відгуки про сам магазин, якості його роботи та відгуки про товари на сайті магазину необхідно сприймати вкрай скептично. Це особливо яскраво видно на сайтах, які продають різні медичні диво-прилади, які лікують всі хвороби починаючи від глистів і аж до плоскостопості завихренням викривлених торсіонно-хренотронних полів і тому подібними псевдонауковими чудесами - там відгуки охоплюють всі ходові захворювання та вікові категорії, і що важливо - всі захоплено-позитивні. Тому для отримання повної картини про товар перед його придбанням через Інтернет варто не полінуватися, і вивчити відгуки по ньому на різних форумах і сайтах, відвідати сайт виробника (і пам`ятати - що він теж може бути лохотроном) або що краще - пошукати реальну людину серед знайомих, що розбирається в шуканій категорії товарів або має такий товар. Крім того, нерідко можна зустріти огляди товару (і пам`ятати при цьому, що огляди бувають замовними). І обов`язково варто пам`ятати, що прибрехати (або випадково промовчати про які-небудь обмеження або особливості товару) люблять усі, так як завдання будь-якого магазину - продати.


Наявність офісу, торгових площ і регіональних представництв


Найголовніше у фірмі - це офіс. З нормальною юридичною адресою (причому якою не є квартира!), Телефоном, факсом, банківськими реквізитами. Причому це абсолютно однозначний критерій - у будь-якої реальної фірми вони є, і цю інформацію реальна фірма не приховує. І навпаки - якщо офісу немає, і пропонується зв`язок по ICQ, поштою або скайпу (тобто немає навіть телефонів) - то це вкрай насторожуючий фактор. Ще більш насторожує використання в якості контактів магазину поштових адрес на безкоштовних сервісах типу mail.ru. Один мій знайомий (пов`язаний з обов`язку роботи із закупівлею різної комплектації, інший раз екзотичної) виробив цікаву стратегію - він спочатку намагається прозвонитися до менеджера Інтернет-магазину, і уточнити у нього що небудь (причому не важливо, що саме). Якщо це не вдається (відсутні контакти, хронічно не відповідають телефони, або відповідає і там сидить "дівчинка-папуга" з відповіддю на всі питання "Дивіться на сайті, там все є, нічого більше не скажу") - Інтернет магазин знімається з розгляду як неблагонадійний. Якщо зв`язок є - то далі йде друге питання: "А до вас можна під`їхати (причина будь-яка: оплатити товар за місцем, уточнити щось з його характеристик, підписати договір)? І тут нерідко з`ясовується, що йому відповідає працюючий за наймом оператор, який не знає координат офісу і в іншому разі нерідко не бачив в очі свого роботодавця. Це другий насторожуючий фактор (причому у лохотронщиків є на це готовий сценарій - "приїжджайте звичайно, наш офіс у д. Мале Гадюкіни, 150 км вертольотом на північний захід від Нижнього Тагілу "- тобто розрахунок йде на те, що ніхто і ніколи туди не поїде).


Отже, загальний висновок: перед покупкою будь-якого товару в Інтернет-магазині однозначно варто дізнатися, чи є у магазина реальний офіс, і чи існує він в природі (так як липову адресу на сайті вказати нескладно). Ще краще, якщо крім Інтернет-магазину у фірми-продавця є реальні торгові площі, так як їх наявність і факт існування нескладно перевірити, і це дуже хороший показник добробуту фірми (реальні характерні приклади - мережа магазинів "Чіп-Діп" або наприклад " Нікс "і" Ф-Центр ").


Методика оплати та доставки


Дане питання є одним з найважливіших - так як шахрайство починається саме на стадії ланцюжка "гроші" - "товар" - "гроші +". На цьому етапі як мінімум необхідно проаналізувати два моменти:


  1. Як проводиться оплата? Якщо є варіанти оплати через банк та дано реквізити, або за допомогою електронних платіжних засобів через шановного посередника типу Assist - то це одна справа. Якщо мова йде про пряме зарахування грошей на якийсь гаманець типу Yandex, WebMoney і т.п. - То це вкрай підозріло (якщо ніякого іншого шляху оплати немає, а купити вже дуже хочеться, то щонайменше можна перевірити атестат гаманця одержувача і подивитися, чи немає за даним гаманцем скарг в арбітраж - але повторюся, прямий переказ є аналогом відправки листа " на село дідусеві "- його можна використовувати тільки в повній впевненості в надійності магазину). Причина проста - якщо після банківського переказу залишається хоча б підтвердження платежу (це не панацея - але хоч щось), прямий же переказ можна вважати подарованими грошима (звичайно, можна потім скаржитися в арбітраж відповідної платіжної системи і т.п.). Ще цікавіша ситуація, якщо на сайті магазину просять ввести номер і код підтвердження кредитної картки - це повинен бути або неймовірно шанований і давно існуючий магазин (а з`єднання з ним має йти по SSL протоколу), або звідти потрібно бігти. Справа в тому, що надаючи номер своєї кредитної карти і код підтвердження (цифри на зворотній стороні) покупець, по суті, дає можливість списати будь-яку суму грошей з його карти!
  2. Чи може Інтернет-магазин працювати з юридичною особою? (тобто виставити рахунок, прийняти гроші безналом і видати комплект документів з підписами і печатками). Якщо може - це відмінно, а от якщо не може - то це підозріло. Справа в тому, що для видачі необхідного комплекту паперів та отримання безготівкових платежів необхідно зареєструвати фірму, мати рахунок у банку, печатку: - це занадто складно і невигідно для лохотронщиків.



Ще один момент - це передоплата. Момент найцікавіший - так як вносячи передоплату покупець по суті передає гроші "під чесне слово". Якщо магазин пропонує декілька видів (оплата та отримання товару в офісі у разі самовивозу, оплата кур`єру, оплата при отриманні післяплатою, повна передоплата перед відправкою кур`єрської компанією і т.п.) - то це нормальна практика. Якщо пропонується тільки один метод, особливо з повною передоплатою - то це дуже підозріло.


Накладений платіж - що він гарантує?


Окремо можна сказати про відправку післяплатою - з одного боку, візуально це гарантія того, що гроші не викрадуть шахраї і що оплата буде проведена на пошті при отриманні товару. Це природно не так (але це мало кому відомо) - і цим користуються шахраї: у разі післяплати оплачується не товар, а отримана посилка! І це, по суті, оплата кота в мішку, з подальшою можливістю розкрити його в присутності поштових працівників, для звірки вмісту посилки з описом. При цьому є цікава особливість - якщо в опису написано "телефон мобільний - 1 шт.", То абсолютно будь який лежачий в посилці мобільник таким і буде рахуватися - і марно доводити на пошті, що десь на сайті був замовлений інший телефон, інший моделі і т.п. Аналогічно у випадку, якщо присланий товар бракований або неробочий - пошта не уповноважена вести технічну експертизу і перевіряти справність товару, його якість і його комплектності ... цитата з сайту пошти "Поштові відправлення з післяплатою видаються адресатам після отримання повної суми накладеного платежу, і тільки потім клієнт може перевірити наявність пересилається вкладення (але не якість) ". Найпоказовішим моментом є те, що замовивши наприклад мобільник, отримавши посилку з правильною вартістю і сплативши її на пошті можна розкрити посилку і виявити там опис виду "Свисток для відлякування акул - 1 шт." - І власне сам свисток. Доводити співробітникам пошти той факт, що на сайті замовлявся мобільник, а не свисток, а також те, що акули не бояться свисту і т.п. - Абсолютно марно, оскільки пошта перевіряє саме факт наявності того, що зазначено в описі - і ніяких більше претензій не приймає !! Це необхідно чітко уявляти, роблячи замовлення з оплатою післяплатою в маловідомому і сумнівному Інтернет-магазині (особливо бачачи разів десять на сайті запевнення в тому, що абсолютно ніякого ризику, так як оплата тільки при отриманні і т.п.)


Ціна


Як відомо, вся торгівля працює за алгоритмом "гроші" - "товар" - "гроші +", тобто купуючи щось дешево продавець накручує якийсь "коефіцієнт жадібності" і продає товар, отримуючи прибуток за рахунок різниці в ціні. Отже, якщо пропонується купити товар за ціною, значно меншою його середньої ціни (а середню ціну нескладно дізнатися в Інтернет), то десь є обов`язково підступ - не може ж продавець працювати собі в збиток!


Законність операції


Законність - це важливий момент, нерідко застосовуваний шахраями. Пропонуючи всілякий "митний конфіскат", "минулий в обхід митниці товар" і т.п. вони створюють правдоподібне пояснення низької принадної ціни і бар`єр на шляху постраждалого в міліцію - здійснюючи сумнівну угоду потерпілий виявляється у цікавій ситуації - не йти ж йому в міліцію із заявою типу "Я купив крадений телефон, ввезений в обхід митниці - а мені замість нього прислали свисток від акул "


Гарантія і правила повернення товару


Гарантія і правила повернення - одна з найважливіших складових торгівлі, особливо віддаленої. Справа в тому що


  1. Навіть найповажніший і надійний магазин може надіслати пересортицю (тобто відмінний від замовленого товар) або щось ненавмисно не прислати (або надіслати зайве). Робиться це звичайно без злого умислу, з причини комп`ютерних збоїв або елементарної халатності комплектуючого замовлення персоналу.
  2. Присланий товар може виявитися несправним, або (і це найскладніше і туманне) - не відповідає очікуваним і заявленим на сайті характеристикам
  3. Товар може виявитися бракованим або зламатися в ході експлуатації



У подібних ситуаціях знадобиться виконання операції повернення товару для заміни, повернення грошей або гарантійного ремонту. У чесних магазинів на цей випадок детально описана процедура повернення товару, процедура його експертизи та заміни, є образи заяв, розписана процедура відправки товару для обміну та ремонту, з товаром відповідно поставляються гарантійні талони та інші документи, що вказують на комплектність замовлення. У разі лохотрону все це або не описано взагалі, або відкрито говориться щось на зразок того, що "ми торгуємо митним конфіскатом, дешево, без обміну і гарантії" - у такому випадку зв`язуватися з таким "магазином" нерозумно.


Загальні висновки


Отже, резюмуючи все вищесказане, можна сформулювати низку порад і конкретних рекомендацій:


  1. Перед покупкою варто витратити 15 хвилин і зайнятися невеликим детективним розслідуванням - з`ясувати, як давно існує магазин, чи є у нього офіс і реальні контактні дані, які відгуки у магазина існують в Інтернет. Якщо магазин приймає гроші через електронні платіжні системи типу WebMoney - обов`язково перевірити, чи є негативні дані в арбітражі платіжних систем і що дає пошук за номером гаманців (нерідко відразу знаходяться відгуки типу "Відправив гроші на гаманець xxx і мене кинули"). Важливо відзначити, що немає єдиного показника.
  2. Ніколи не вводьте на сайті магазину параметри своєї кредитної картки. Винятком може бути або дуже добре відомий і давно існуючий Інтернет-магазин, або оплата через посередника типу Assist (при цьому необхідно обов`язково переконатися, що обмін йде по захищеному протоколу SSL і номер кредитної картки передається саме системі Assist, а не фішинговому ресурсу);
  3. Вносячи передоплату, слід чітко розуміти, що гроші переводяться "під чесне слово" (причина проста - немає підписаного двостороннього договору між продавцем і покупцем). При цьому найбільш небезпечні прямі перекази з гаманця на гаманець. Якщо у випадку великого і шанованого магазину ризик невеликий (так як обманювати покупця власникам магазину немає резону - репутація дорожче);
  4. Якщо оплата ведеться шляхом розрахунку кредитною карткою - варто завести окрему кредитну карту спеціально для покупок через Інтернет, і не тримати на ній значних сум грошей. У такій ситуації ризик втратити гроші в результаті крадіжки параметрів кредитної карти мінімальний;
  5. Слід пам`ятати, що відправка товаром післяплатою є гарантією отримання посилки, але не гарантією отримання замовлених товарів належної якості (що природно не виключає факт шахрайства);
  6. Слід пам`ятати, що завдання будь-якого магазину - продати товар. Тому обов`язково слід перевірити ще всі характеристики товару, що замовляється, уточнити його середню ціну і зовнішній вигляд з різних джерел. Радикальні розбіжності в описі товару є тривожною ознакою;
  7. Не слід вірити відгукам про магазин і товар на самому сайті магазину. Однозначно слід пошукати більш-менш незалежні відгуки в Інтернет і вивчити їх;
  8. Перед замовленням слід дуже уважно вивчити правила обміну, повернення, гарантійного ремонту товару. Якщо такі операції не описані і (або) не передбачаються Інтернет-магазином - то однозначно краще не ризикувати;
  9. Працюючи з маловідомим магазином постарайтеся хоча б знайти знайомих, які вже працювали з ним - і запитайте їх думку. Думка знайомої незацікавленої людини і її реальний досвід цінніше десятків відгуків в Інтернет;
  10. Якщо на сайті Інтернет магазину відкрито сказано, що товар здобутий якимсь не зовсім незаконним шляхом - остерігайтеся, так як легальний магазин ніколи такого не напише (так як це по суті публічна явка з повинною - компетентні органи природно зацікавляться, звідки лівий товар і т.п .). Аналогічне можна сказати про аномально низькі ціни, радикально відмінних від ринкових - у разі легальної торгівлі подібне неможливо.

 

 

Джерело: slovo.odessa.ua

Рекомендовані статті